Interview met Ellen van den Berg: “Blended learning gaat niet werken als je het maar een beetje doet”.

De transitie naar blended learning vraagt om een professionaliseringsslag van docenten, moedige bestuurders, en vooral heel veel inspanning, zegt Ellen van den Berg. Zij was tot voor kort lector Rich Media & Teacher Learning bij Saxion en aanvoerder van de zone ‘aansluiting arbeidsmarkt’ van het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Zij legt uit dat de transitie naar blended learning vooral vraagt om investeringen in het sociaal kapitaal van onderwijsinstellingen.

 

“Het moet echt tot de professionaliteit van de docent gaan behoren om een onderwijskundige redenering op te stellen en te vertalen in een concreet onderwijsontwerp”, zegt Ellen van den Berg.

De kern van haar lectoraat Rich Media & Teacher Learning is altijd de verbinding tussen onderwijstheorie en de beroepspraktijk geweest, vertelt Van den Berg. Daarbij onderzocht ze, voornamelijk ten behoeve van lerarenopleidingen, hoe die relatie door ICT kon worden bemiddeld. In de laatste jaren van haar lectoraat lag het accent van haar onderzoek voornamelijk op de professionele ontwikkeling van docenten. Zo onderzocht het lectoraat hoe huidige en toekomstige docenten effectiever leren en professionaliseren met behulp van ICT.

Het hele artikel lezen? Klik hier.

 

Interview | door Michiel Bakker
Bron: www.scienceguide.nl